a Göd várost vezető Összefogás Frakció blogja

Gödi Összefogás

Samsung, 2020 március

polgármesteri tájékoztató a tárgyalásokról

2020. március 14. - Gödi Összefogás
Az átláthatóság jegyében tájékoztatom Önöket, hogy 2019 novemberétől, önkormányzatunk bevonásával folyamatos egyeztetések folynak a SAMSUNG SDI gyártelepének bővítéséből adódó közúti kapcsolatok kialakításáról. A tárgyalások több fordulóban, több helyszínen folytak.

Résztvevők:
A Külgazdasági és Külügyminisztérium képviseletében a Nemzeti Befektetési Ügynökség (a továbbiakban: Hungarian Investment Promotion Agency, HIPA)
Samsung SDI Magyarország Zrt.
Samsung Engineering Magyarország Kft.
Göd Város Önkormányzata
A tárgyalások változó összetételben és változó helyszínen kerültek megtartásra a megfelelő szakemberek, szakértők bevonásával.Az útkapcsolatok tárgyalásakor külön választottuk az építkezések kiszolgálására szolgáló, az építkezés ideje alatt használatos ideiglenes utak és a gyártási tevékenység alatt használatos állandó útkapcsolatok témakörét.A tárgyalások célja az önkormányzatunk részérőlOlyan megoldások keresése, ami a legkevésbé terheli meg a város jelenlegi úthálózatát és a szükséges és elfogadható mértéknél nem nagyobb terhelést jelent a lakosság számára.

I.TÉMA IDEIGLENES UTAK

Kiinduló helyzet: az 1. számú ábrán láthat 1-es számmal jelzett útra vonatkozóan már az önkormányzati választás előtt kialakult a megegyezés, az út az önkormányzat kivitelezésében kerül megvalósításra a források a tartalékban rendelkezésre állnak. Jelenleg az utolsó kisajátítási eljárások lezárása van folyamatban, aztán indul az útépítés. Ez az út ugyan az építkezés kiszolgálására jön létre, de megmarad, hiszen az érintett területek hasznosíthatóságát jelentősen javítja.Ennek az útnak a tárgyban nem voltak már nyitott kérdések, a megállapodások abban a fázisban vannak, hogy jelentős kártérítési igények nélkül az elállás nem lehetséges.A SAMSUNG SDI. igényelt egy másik megközelítő utat is, melyre az 1. számú ábrán a 2.út jelölést alkalmaztuk. Erről az útról több változatban is készült nyomvonalterv. Ezek azonban mind olyanok voltak, amelyek a forgalmat a már meglévő gödi úthálózatra terelték volna. Javaslatunkra a felek elfogadták az ábrán látható, az M2 gyorsforgalmi úttal párhuzamos nyomvonalat, ún. déli megközelítést, mely ideiglenes útként az építési terület déli határához fog csatlakozni és az erdőn átvezető meglévő földút nyomvonalán fog haladni. Ez az út vagy javított murvás út, vagy betonelemekből készült útként kerül kialakításra.

Azt kérte az Önkormányzat, hogy ha murvás kialakítás lesz, akkor a kivitelezői szerződés tartalmazzon a fenntartásra, locsolással való pormentesítésre és a végén az elbontásra vonatkozó feltételeket. A betonelemes megoldás esetén, mivel az a környezetre nézve kisebb károkozó hatással járhat, elbontási igénnyel nem léptünk fel.

1.számú ábra, Ideiglenes utak

II.TÉMA: VÉGLEGES KISZOLGÁLÓ UTAK

II/1. A jelenleg meglévő Újtelep melletti csomópont a gyár bővítése után elviselhetetlen terhelésnek lenne kitéve. Jelentősen nehezítve ezzel azon munkába járók lehetőségeit, akik ezt a csomópontot veszik igénybe.Göd város érdeke az volt, hogy olyan helyen történjen a bővített telep logisztikai (főként teherforgalmi) megközelítése, amely nem generál nagyobb városi forgalmat. A felek egyetértésben az M2-n már meglévő átjáró, autópálya fél csomópontként való kiépítését fogadták el. Ezáltal erről a csomópontról kizárólag a SAMSUNG SDI gyártelepe lesz megközelíthető Budapest irányából és felhajtani is Budapest irányában lehet majd.

2.számú ábra, Déli, új fél csomópont kialakításának elvi vázlata

A változat hátránya, hogy így a gödi vállalkozások elvesztenének egy, a lovas turizmus és a mezőgazdaság által jelenleg is használt átjárót. Göd város ígéretet kapott arra, hogy a jelen átépítést elrendelő kormányhatározat tartalmazni fog egy ezen funkciók pótlására egy külön átjáró megépítésére vonatkozó kötelezettségvállalást, mely tervezés és egyeztetések után fog megépülni. A megépülésig az új csomóponton lesz ez a funkció forgalomtechnikailag biztosítva.

II/2. A SAMSUNG SDI igényelte a jelenleg (Munkácsy Mihály utca vége, Újtelep) M2 csomópont átépítését is a várható megnövekedett forgalom érdekében.
3.számú ábra, Az újtelepi M2 csomópont átépítési igénye
Amint a 3. számú ábrán látható az eredeti igény a sárga jelzésű, most meglévő és a régi Fóti út nyomvonalán egy 2x2 sávos utat szerettek volna kiépíteni. Ezt Göd város elutasította. Azzal javaslattal éltünk, hogy a jelenlegi és bővíteni tervezett nyomvonalon maradjon meg a megközelítés a személyforgalom részére, míg a csomópont lehajtójának meghosszabbításával (3. számú ábrán fehér nyomvonal) kerüljön a teherforgalom bevezetésre a telephelyre úgy, hogy az új út nyomvonala melletta teljes lakóterületen épüljön ki zajvédő fal. Ezáltal mind az eredeti útról, mind pedig a bővített útról csökkenhetne a zajszennyezés. A Munkácsy utca és a lehajtó keresztezésében pedig olyan forgalomszabályozás épüljön, ami a gödi lakosok felhajtását a gyorsforgalmi útra megkönnyítse,így a fejlesztés ne jelentsen jelentős időveszteséget a csomóponton való áthaladásban.
II/3. A SAMSUNG SDI kérte, hogy a teljes telephely legyen körbejárható 2x2 sávos úttal, melynek logisztikai és biztonsági okai vannak. Ezt az elképzelést Göd Város Önkormányzata nem tudta támogatni.
Ha ez megvalósul, akkor hétvégenként illegális autóversenyekre alkalmas terület jött volna létre. Azzal is számolni kellett volna, hogy több kamion is ezen az útvonalakon választhatta volna meg, hogy melyik felhajtót veszi igénybe, illetve a déli és nyugati kapukon kibocsájtott szerelvények akár a város belső úthálózatára is rendszeresen ráhajthattak volna. További probléma lett volna, hogy a Mayeffy József utca kis szakasza és a Zrínyi Miklós utca, mely a lakóterület határa, így ott jelentős forgalomnövekedés jelentkezett volna. (4. számú ábra) Javaslatunkaz volt, hogy a teljes körbejárhatóságoa Samsung SDI az M2-vel párhuzamos oldalon a saját területén biztosítsa. A déli lehajtó felől érkező és a telep nyugati oldalon lévő kapujait megközelítő út esetén vizsgálják meg logisztikai szakemberek, hogy meddig szükséges a 2x2 sáv, ha a logisztika engedi, akkor csökkenjen a sávok számaa telepről kifelé 1 sávra, hogy ne alakuljon ki az útszakaszon kamionparkoló a maga hátrányos következményeivel. Ennek vizsgálatára a Samsung Engineering Magyarország Kft.képviselőitől ígéretet kaptunk.A Zrínyi utca tehermentesítésére a gyár nyugati oldalán haladó út nem kerül bekötésre a Mayerffy József utca folytatásába, hanem a kamionok megfordulására alkalmas fordulóban végződikEzáltal a fentebb taglalt nemkívánatos hatások elkerülhetők lesznek.Igény volt még a közvilágítási lámpák gyár felőli oldalon, két karos változatban való elhelyezése is. Ha ez így történne, akkor város felől, különösen az Oázis lakópark felől, egy nagyon megvilágított lámpasor látványa jelenne meg szürkülettől hajnalig, ami nem kívánatos látványt és fényszennyezést jelentene. Ennek elkerülésére javasoltuk az egy karos közvilágítási lámpáktelepítését úgy, hogy azok a város felé ne alkossanak fénypontsor látványát, hanem a városnak háttal, a város felőli oldalon legyenek elhelyezve. (5. számú ábra)
4.számú ábra, Eredeti körbejáró út igénye
5.számú ábra, Az egyeztetett és elfogadott végleges utak hálózata a fejlesztési terület körül.
A tárgyalások jelenleg ebben a fázisban tartanak. Sajnos nem nyugodhatunk meg, így folyamatosan tárgyalásban kell maradnunk a felekkel, hogy időközben senki ne változtasson az elért eredményeken.

Göd, 2020. február 25.
Balogh Csaba
polgármester

A bejegyzés trackback címe:

https://godiosszefogas.blog.hu/api/trackback/id/tr6115513624

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása