A jószándékkal kikövezett út is vezethet igen rossz helyre. Hát még, ha a jó szándék is hiányzik!
Mit fogadott el az önkormányzat?
Göd önkormányzati képviselőtestülete a polgármester vezetésével rendkívüli ülésen megszavazta, hogy a Temető tábla területére egy beruházó 677 lakóegységet építsen. A vállalkozó számára előírt kötelezettségek kizárólag a „fejlesztési terület” szükséges infrastruktúrájára vonatkoznak. Ezekre az utakra és közművekre a beruházó az átminősítésből adódó komoly haszonnak csupán töredékét fordítja, a területen kívül szükséges beruházások mind az várost és az adófizetőket terhelik.
Ennyi a történet lényege. Ez idáig még lehetne egy településfejlesztési jószándékkal kikövezett út, de nézzük meg, mindez hová vezet.
Mi is fog itt épülni?
Először is a tervezett „rendezés” áttekintése:
Hogy annak mi az oka, hogy a sárga területek megmaradnak mezőgazdasági területnek (szántóföld), míg a többi – változó sűrűséggel – beépítésre kerül, nos ennek csak a főépítész vagy a polgármester lehetne a megmondhatója. Észszerűnek semmiképpen sem tűnik az ötlet. Vélhetően az áll a háttérben, hogy ezen területek tulajdonosai (még) nem kedvesek az önkormányzatnak, így ezek fejlesztése nem annyira fontos, hogy rendkívüli ülések sorozatával egyengessék a fejlődés útját. Romantikus kép lesz a modern lakóparki környezet közepén a szántás, aratás. A mezei munkával járó felhordott sár eltakarítása már kevésbé romantikus, a nagyüzemmel járó permetezés vagy trágyaszórás meg teljesen illúzióromboló.
Lépjünk túl a kivételezésen és nézzük, mi is épülne.
A területre minden iratban különböző számú lakóegységgel számoltak. Csak példaképpen, az első számok 690 lakásról szóltak, a 2017 évben véleményezésre kiküldött anyagban 612 lakás volt, a tavaly novemberi tervezet 672 lakásról szólt, a hirtelen rendkívül sürgőssé vált szerződés 677 lakás létesítését tervezi. Az Oázis építésekor láttuk, hogy bizony néha sikerül ügyesen megoldani okosba, de ettől most tekintsünk el. A beépítési terv vázlatrajzán más érdekeségre is bukkanhatunk. Az előző rajzon még szántónak meghagyott területen takaros utcák sorakoznak fehér háttérben – csak nem második ütem vár ránk? A végleges beépítés sokkal több lesz, hogy mennyi, azt egyelőre nem tudjuk.
Hogyan fog mindez megvalósulni?
Leginkább úgy, hogy a következő 3-4 évben nagyjából folyamatos, intenzív építési tevékenység lesz, az ezzel járó teherforgalommal, zajjal, porral.
A forgalom egy része érinteni fogja magát az Oázis lakóparkot is. Az egyszeri nagy építéssel járó egyéb terhelés (pl. az építőmunkások elhelyezése, mozgása) további kihívásokkal jár a környéken lakók számára.
Mit jelent ez a városnak?
Egyelőre térjünk vissza a szerződéshez és az abban tervezett 677 lakáshoz. Gödön 2017 végén mintegy 7000 lakás volt, így a tervezett lakásszámbővülés mintegy 10 %. Ennek átlagos lakosságszámát alapul véve a 677 új, lakóparki lakásba érkező lakosságra a város vezetői ezt a becslést fogadták el:
Nézzük csak a tervezett gyereklétszámot. Most komolyan, csaknem 700 lakásra 376 gyerekkel számolni? Az Oázis példája alapján az 1500 sem lenne túlzó, de 1200 a minimum. És akkor nem számoltunk ugye az esetleges lakásszámnövekedéssel, vagy a rajzok alapján várható második ütemmel.
Nos, nézzük, mit gondolnak a gyerekek elhelyezéséről vezetőink:
Józan ésszel belátható, hogy ez messze nem reális tervezés. A beköltözők közoktatási ellátása (bölcsőde, óvoda, általános iskola) ennél sokkal komolyabb probléma lesz. Egy közepes falunyi ember, mintegy 2500 fő, kötődések nélküli, de érthető igényű, túlnyomóan fiatal családos népesség kerül be a városba. Egy ekkora faluban rendesen saját óvoda, iskola, posta, orvosi rendelő van. Ezekből már most is szűkében vagyunk, mi lesz, ha megérkeznek?
Ráadásul ez a rengeteg ember reggelente kénytelen lesz megmozdulni. Autóval, mert tömegközlekedése nincs. A család egyik fele dolgozni, a másik ide-oda viszi a gyerekeket. Aztán délután ugyanez visszafelé. Fel vagyunk erre készülve? Vannak ehhez útjaink, parkolóink?
Az ellátásnak van még egy igen kellemetlen része is: a szennyvíz.
A hivatalos anyag erről egészen diszkréten ezt írja:
Nos, a Dunakeszi tisztítómű olyannyira kapacitásai határán van, hogy rendszeresek a túlfolyások. Dunakeszi bővülése folyamatos, Gödön is minden nagyobb utcában vannak épülő házak. Erre a szennyvízrendszerre ráterhelni további csaknem 700 lakást, 2500 embert – ezt mindennek lehet nevezni, csak gondos városgazdálkodásnak nem.
A félreértések elkerülése érdekében: a várost lehet, és kell fejleszteni. A beépítetlen területeket is be lehet építeni. Azonban ezt nem ötletszerű nagyberuházásokban, hanem tervezett, átgondolt városfejlesztéssel, a meglevő környezet folyamatos rendezésével, a városi infrastruktúra lakossági igényekhez igazításával lehet csak megoldani.
Évtizedes terveket felelős vezetők nem a ciklus utolsó hónapjaiba belegyömöszölt rendkívüli üléseken fogadnak el rohamtempóban.
És ez már biztos, hogy így lesz?
Nem, egyáltalán nem biztos.
Maga a szerződés is számos helyen utal arra, hogy előfordulhat: egyik vagy másik részfeltétel nem teljesül, egy-egy szükséges intézkedés mégsem jön létre. A beruházó tudja, hogy valójában ezt a projektet kikényszeríteni nem tudja.
Ez a projekt kizárólag akkor teljesül, ha az önkormányzat ezt végigviszi, az itt élők kárára és a beruházó hasznára.
Mit tehetünk?
Számos lehetőség van: lehet helyi népszavazást kezdeményezni, csoportos kérdéseket intézni a polgármesterhez, sőt, a tárgyi tévedések és a különösen egyenlőtlen feltételek miatt akár a szerződés megtámadása sem elképzelhetetlen.
Választópolgárként a közelgő választásokon dönthetünk: olyan önkormányzattal szeretnénk tovább intéztetni gödi ügyeinket, akik évtizedekre meghatározó kérdéseket minden szakmai és civil vélemény ellenére, téves adatok alapján rendkívüli sürgősséggel intéznek, vagy változtatni kívánunk - erre az egyetlen esélyes a pártok összefogása, Balogh Csaba polgármesterjelölt csapata.
Ha a szerződés megtámadása nem is visz teljes sikerre, az teljesen bizonyos, hogy egy felelős, a lakossággal együttműködő és a beruházókkal érdemben tárgyalni képes önkormányzat sokat tehet a helyzet javításáért.
Fülöp Zoltán